söndag 18 december 2016

43. Var med och sticka nya mysteriemössan!


Flera lyssnare har hört av sig under hösten och undrat om det blir någon mysteriestickning i år. Och det blir det! Konceptet mysteriemössa har dock utvecklats på ett  lite nytt och roligt sätt av Johanne. Lyssna på det korta avsnittet av podden så får du veta hur!

Mysteriemössan 2. Beskrivning och mönster kommer att kunna köpas via Ravelry - länk till mönstret här på bloggen och på FB. Alla intäkter går till driften av podden! Första delen släpps på julafton i år precis som förra året. Sedan kommer mönstret att uppdateras varannan dag.

Garn: Det går bra att sticka mössan av restgarner, gärna s.k. sockgarner. Garnets löpmeter bör vara ca 380 m/100 gram.

Stickor: Rundstickor 40 cm och/eller strumpstickor i grovlekarna 2 och 2,5 mm.

Masktäthet: 36–38 m x 40 v = 10 x 10 cm mönsterstickning runt.

Lyssna på avsnittet här eller via din mobilapp!


34 kommentarer:

  1. Det här låter roligt! Jag var inte med och stickade förra året men såg många fina mössor. Jag tänkte på tre mönster medan ni pratade om den nya: ysoldas KALer http://www.ravelry.com/patterns/library/follow-your-arrow-mystery-kal och http://www.ravelry.com/patterns/library/follow-your-arrow-2 och Claire Ellens http://www.ravelry.com/patterns/library/coexist
    Tanken med val och variationer är densamma men projekt och tekniker skiljer sig åt. Godnatt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Där ser man! Det är svårt att vara ensam och först om en kul idé. Det blir ändå spännande att se hur årets mysteriestickning utvecklar sig. Jag har inte räknat på antalet variationer det kan bli.

      Radera
    2. Jag tänkte också på Ysoldas mysteriesjalar. Den var verkligen rolig att sticka och kul med alla 32 varianter som fanns på den.
      Det gör inget att ni inte är först. :) Det låter jätteroligt med en ny mysteriestickning! Hoppas att jag hinner med den i år!

      Radera
    3. Den är ju inte så stor så jag hoppas att du hinner! Och någon kanske kan räkna ut hur många varianter vår mysteriestickning kan bli, det vore kul att veta.

      Radera
    4. Man multiplicerar antalet alternativ per del med varandra. Det vi nu vet är att det finns 2 olika resårer och 5 olika mönster till första bården = 10 alternativ. Så fortsätter man bara så. Om vi gissar att 7 mönsterdelar betyder resår + 6 bårder och det finns 5 olika mönster på varje bård blir det 2x5x5x5x5x5x5=31250 varianter. Så många får vi nog inte se.....

      Radera
  2. kan ni lägga ut länken till mönstret på ravelry, jag hittar det inte där...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi lägger ut länken till mönstret på julafton! Hälsningar tomten ;-)

      Radera
    2. hur mycket garn kommer det gå åt? går de inte att köpa i förväg och sen få första mönsterdelen på julafton? så brukar andra MKAL på ravelry fungera...

      Radera
    3. Jag har inte hunnit lägga upp mönstret på Ravelry ännu, men det kommer att gå bra med restgarner eller om du vill sticka i bara två färger räcker det med 50 gram av varje färg. Ett tips är då att använda ett nystan med ett garn som ändrar färg av sig själv om man inte vill använda restgarner.
      Det kommer att vara individuellt hur mycket garn som går åt av varje färg, beroende på hur många färger man använder. Men till vissa mönsterdelar kan det säkert räcka med 5-10 gram.

      Radera
    4. ok, har inga restgarner med mig där jag är nu utan behöver ta mig till en garnaffär och köpa.

      Radera
    5. Jag förstår problemet. Hoppas att du kan hitta något bra! Det blir roligare med fler färger, men kan säkert bli fint i bara två färger också. Lycka till!

      Radera
    6. hade jag vetat i förra veckan kunde jag tagit med mig restgarner, men får se om jag hittar något självrandande eller så kanske det finns något spännande på i nån reakorg :-)

      Radera
  3. #fairislegoeshönsestrikk - årets bästa hashtag! Så länge jag lyssnat på er och tänkt att jag måste börja sticka mönsterstickning... Nu testar jag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sjukt bra hashtag!
      Lycka till med mönsterstickningspremiären.

      Radera
  4. Vad kul med en mysteriestickning i år igen! Har en hel del garnsnuttar hemma, så det blir perfekt att använda dem till det :)

    SvaraRadera
  5. Åh, underbar nyhet! Julen är räddad.

    SvaraRadera
  6. Hej, vad kul det låter! Nu är jag helt ny när det gäller flerfärgsstickning -- och inte särskilt erfaren med att sticka på 2-2.5 mm stickor heller. Hur många färger ska jag våga mig på som blodig nybörjare? Tacksam för tipps!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej June! Ta ett nystan enfärgat sockgarn och ett nystan flerfärgat sockgarn (ex Zauberball) och låt det flerfärgade nystanet vara mönsterfärg. Då behöver du inte byta garn för att få flera färger på mönstret.
      Här har Johanne stickat en mössa på det sättet:
      http://www.ravelry.com/patterns/library/karin-kurbits-hat

      Radera
  7. Tvåtrådigt ullgarn?
    Mimmie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Mimmie!
      Tvåtrådigt ullgarn kan funka om det är tillräckligt tunt. Kolla garnets löpmeter så det är i närheten av det Mysterimössan-mönstret anger (380 meter/100 g).
      T.ex. är Kampes tvåtrådiga garn 300 meter/100 g och Rauma Finull 340 meter/100 g.

      Radera
    2. Tack för ditt svar! Ska se vad jag kan trolla med!god jul på er båda!

      Radera
  8. Jättekul Johanne och Heléne Ska försöka hänga på i år igen trots inflammerad underarm!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas att det går bra! Och hoppas att underarmen blir bättre.

      Radera
  9. Svar
    1. För att handla på Ravelry behöver du ett Paypal-konto.

      Radera
    2. Har det, men betalar man med svenske kr der

      Radera
  10. I år vil jeg være med 😊 Jeg nåede det desværre ikke sidste år. God jul!

    SvaraRadera
  11. Första gången jag är med i en mysteriestickning. Sitter och stickar på "provlapp". Den kommer att ta en stund eftersom att det är på rundsticka. Tror ni att mössan blir fin med ett enfärgat garn och ett flerfärgat eller är det bättre med olika färger på olika rapporter? God fortsättning på julen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog en smaksak! Jag har bytt bottenfärg på varje mönsterdel, men de är alla olika nyanser av samma färg. Det kan gå bra att ha samma bottenfärg hela tiden, men det blir fint om man byter mönsterfärg på varje del eller använder ett nystan flerfärgat garn som ändrar färg av sig själv, som Zauberball från Schoppelwolle, till exempel.

      Radera
    2. Kunde inte vänta på svar och valde att ta ett vitt nystan som bottenfärg och sedan Zauberball som mönsterfärg så då tänkte jag rätt helt enkelt :-) Tror att det kommer att passa min smak bäst :-) Tack för ditt svar!

      Radera
    3. Det tror jag blir jättebra! Tur att det ordnade sig utan svar från oss.

      Radera
  12. Längtar efter nästa uppdatering trots att annat ligger före i stickkön idag. Men längta kan man ju alltid göra!

    SvaraRadera